Strona główna / Program Asystent-Stażysta dla studentów AWF Wrocław

Program Asystent -Stażysta

dla studentów AWF Wrocław

Cel Programu

  1. Celem Programu jest przygotowanie studentów Uczelni do przyszłej aktywności naukowo-dydaktycznej, w szczególności poprzez praktyczne zapoznanie się z działalnością badawczą, dydaktyczną i organizacyjną prowadzoną w jednostkach organizacyjnych Uczelni. W ramach Programu student odbywa staż naukowo-dydaktyczny (dalej jako „staż”). 
  2. Uczestnicy Programu mają możliwość zdobycia doświadczenia w zakresie: 
    1. prowadzenia zajęć dydaktycznych i wsparcia procesu nauczania; 
    2. współorganizowania badań naukowych, uczestnictwa w projektach katedralnych, wydziałowych lub uczelnianych; 
    3. rozwijania umiejętności komunikacyjnych, organizacyjnych i badawczych. 

Warunki uczestnictwa

  1. Uczestnikiem Programu może być student AWF Wrocław, który:
    1. ukończył co najmniej trzeci rok jednolitych studiów magisterskich albo będący co najmniej na pierwszym roku studiów II stopnia; 
    2. posiada wysoką średnią (co najmniej 4,5) ocen za ostatni rok akademicki i wykazuje się udokumentowaną aktywnością naukową lub organizacyjną; w szczególności poprzez udział w kołach naukowych, konferencjach, projektach badawczych, rozwojowych, dydaktycznych bądź działalność w organizacjach studenckich; 
    3. uzyskał rekomendację nauczyciela akademickiego, pozytywną opinię kierownika katedry oraz zgodę właściwego dziekana. 
  2. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą właściwego dziekana, do Programu mogą zostać zakwalifikowani studenci niespełniający wymogów określonych w ust. 1 pkt 2 powyżej, jeżeli ich dotychczasowe osiągnięcia naukowe lub zaangażowanie uzasadnia udział w Programie. 
  3. Rekrutację do Programu ogłaszają dziekanaty poszczególnych wydziałów. 

Szczegóły Programu

  1. Prawa
    • Student realizujący staż zachowuje status studenta, w rozumieniu art. 83 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U z 2024 poz. 1571 ze zm.), i nie wchodzi w stosunek pracy z Uczelnią; 
    • Student ma prawo do korzystania – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań – z infrastruktury Uczelni, w szczególności bibliotek, laboratoriów, baz danych oraz narzędzi informatycznych za zgodą opiekuna asystenta-stażysty (zwanego dalej „opiekunem”); 
    • Student ma prawo do uczestniczenia w zebraniach naukowych, dydaktycznych jednostki organizacyjnej, w której realizuje staż; 
    • Student ma prawo do opieki merytorycznej wyznaczonego opiekuna oraz do uzyskiwania informacji zwrotnej na temat realizacji powierzonych zadań; 
    • Student może wnioskować o potwierdzenie udziału w Programie w formie zaświadczenia, uwzględniającego zakres realizowanych obowiązków oraz osiągnięć studenta w ramach Programu. 
  2. Obowiązki naukowo-badawcze: 
    • Uczestnictwo w pracach zespołów badawczych funkcjonujących w ramach jednostki organizacyjnej Uczelni; 
    • Pomoc w zbieraniu, opracowywaniu i analizie danych badawczych tym w przygotowaniu raportów, opracowań oraz materiałów publikacyjnych; 
    • Przygotowanie – we współpracy z opiekunem – krótkiego projektu badawczego (np. przeglądu literatury lub referatu problemowego). 
  3. Obowiązki dydaktyczne
    • Udział w prowadzeniu zajęć dydaktycznych (ćwiczeń, laboratoriów, konsultacji) pod bezpośrednim nadzorem opiekuna; 
    • Współpraca przy opracowywaniu i aktualizacji materiałów dydaktycznych, w tym prezentacji, zestawów ćwiczeń, konspektów zajęć, instrukcji laboratoryjnych itp.; 
    • Wsparcie w przygotowaniu organizacyjnym zaliczeń i egzaminów realizowanych zgodnie z założeniami dla danego przedmiotu; 
    • Dbałość o kulturę dydaktyczną i etykę zawodową, w tym poszanowanie praw studentów, zasad równego traktowania i odpowiedzialnego przekazywania wiedzy. 
  4. Obowiązki organizacyjne
    • Udział w przygotowaniu i obsłudze wydarzeń naukowych oraz dydaktycznych organizowanych przez jednostkę (np. konferencji, warsztatów); 
    • Współpraca przy tworzeniu materiałów informacyjnych i promocyjnych dotyczących kierunku lub jednostki (np. w ramach dni otwartych Uczelni); 
    • Współpraca z opiekunem w zakresie bieżącej organizacji pracy dydaktycznej i badawczej jednostki; 
    • Terminowe i rzetelne wykonywanie powierzonych obowiązków oraz dokumentowanie przebiegu stażu w sposób określony przez opiekuna; 
    • Prowadzenie bieżącej dokumentacji przebiegu stażu w celu składania do opiekuna comiesięcznych raportów z przebiegu stażu oraz w celu złożenia raportu końcowego; 
    • Zgłaszanie każdej nieobecności opiekunowi z odpowiednim wyprzedzeniem. Nieobecności usprawiedliwione (np. choroba, obowiązki dydaktyczne, kolizje z zajęciami) nie wpływają negatywnie na ocenę przebiegu stażu, jeśli zostaną odpowiednio udokumentowane; 
    • Uczestnictwo w spotkaniach ewaluacyjnych lub sprawozdawczych dotyczących realizacji Programu. 
  5. Postanowienia końcowe dotyczące zakresu obowiązków 
    • Zakres obowiązków studenta może być doprecyzowany w indywidualnym planie stażu, opracowanym przez opiekuna w porozumieniu z kierownikiem katedry; 
    • Nienależyte wykonywanie obowiązków określonych w niniejszym paragrafie lub w indywidualnym planie stażu lub naruszanie przez studenta przepisów obowiązujących na Uczelni może stanowić podstawę do wcześniejszego zakończeniu udziału studenta w Programie, na wniosek opiekuna i kierownika katedry. Decyzję w tym zakresie podejmuje dziekan wydziału. Od decyzji przysługuje odwołanie do Rektora w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez studenta decyzji dziekana. 
  1. Organizacja pracy: 
    • Czas trwania stażu wynosi jeden semestr, z możliwością jego przedłużenia do maksymalnie dwóch semestrów; 
    • Wymiar czasu realizacji zadań nie przekracza 8 godzin tygodniowo, przy czym udział w zajęciach dydaktycznych nie może przekroczyć 4 godzin tygodniowo; 
    • Szczegółowy harmonogram zadań ustalany jest indywidualnie z opiekunem, z uwzględnieniem planu zajęć dydaktycznych jednostki i studenta oraz możliwości organizacyjnych; 
    • W uzasadnionych przypadkach harmonogram zadań może zostać zmodyfikowany za zgodą opiekuna i kierownika katedry. 
  2. Nadzór nad realizacją stażu: 
    1. Studentowi asystentowi-stażyście przydzielany jest opiekun posiadający co najmniej stopień naukowy doktora oraz zatrudniony na stanowisku adiunkta lub wyższym; 
    2. Do zadań opiekuna należy w szczególności:
      • nadzór nad prawidłową realizacją zadań określonych w harmonogramie, 
      • udzielanie wsparcia merytorycznego i dydaktycznego, 
      • monitorowanie postępów studenta, 
      • zatwierdzanie raportów okresowych składanych przez studenta w terminie nie później niż 7 dni po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, 
      • złożenie raportu końcowego z odbytego stażu przez studenta do akceptacji przez kierownika katedry, a w konsekwencji do właściwego dziekana. 
    3. W przypadku stwierdzenia istotnych uchybień w realizacji stażu, w szczególności określonych w §4 ust. 5 pkt 2 powyżej, opiekun może złożyć wniosek do kierownika katedry, a w konsekwencji do właściwego dziekana o wcześniejsze zakończenie stażu, z uzasadnieniem i oceną dotychczasowej pracy studenta. 
  3. Zaliczenie stażu i ocena końcowa
    1. Warunkiem zaliczenia stażu jest: 
      • złożenie przez studenta pisemnego raportu końcowego, obejmującego w szczególności opis wykonywanych zadań oraz uzyskane rezultaty, 
      • uzyskanie pozytywnej opinii opiekuna, potwierdzającej prawidłową realizację stażu. 
    2. Opiekun może rekomendować zaliczenie stażu z wyróżnieniem w przypadku szczególnego zaangażowania lub osiągnięć studenta i przedstawia do akceptacji kierownikowi katedry; 
    3. W przypadku negatywnej opinii opiekuna i kierownika katedry, studentowi przysługuje prawo złożenia odwołania do dziekania w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia otrzymania opinii; 
    4. Dziekan podejmuje decyzję w sprawie zaliczenia stażu po zapoznaniu się z dokumentacją oraz opinią opiekuna i kierownika katedry. Decyzja dziekana jest ostateczna i nie służy od niej odwołanie. 
  1. Ogłoszenie naboru: 
    1. Ogłoszenie naboru do Programu następuje na 30 dni przed rozpoczęciem roku akademickiego lub kolejnego następującego po sobie semestru. 
    2. Ogłoszenie przygotowują dziekanaty poszczególnych wydziałów na podstawie zarządzenia Rektora, określającego liczbę miejsc na stanowisko asystenta-stażysty w danym roku akademickim. 
    3. Informacja o naborze jest publikowana na oficjalnej stronie internetowej Uczelni https://biurokarier.awf.wroc.pl/ (zakładka: aktualności) oraz na tablicach ogłoszeń właściwych dziekanatów. 
  2. Zgłoszenie Kandydata: 
    1. Kandydat składa w dziekanacie właściwego wydziału kompletny wniosek o przyjęcie do Programu w terminie 7 dni kalendarzowych od ogłoszenia naboru. 
    2. Wniosek powinien zawierać: podanie o odbycie stażu w ramach Programu; 
      • życiorys (CV); 
      • rekomendację nauczyciela akademickiego z adnotacją kierownika katedry lub rekomendację kierownika katedry, do której kandydat aplikuje; 
      • potwierdzenie średniej ocen i innych osiągnięć. 
  3. Weryfikacja kandydatur: 
    1. Weryfikacji formalnej (sprawdzenie kompletności dokumentów) i merytorycznej (analiza dorobku kandydata, rekomendacji i osiągnięć) dokonuje komisja wydziałowa, powoływana przez dziekana każdego z wydziałów w terminie do 7 dni kalendarzowych od zakończenia terminu naboru. 
    2. W skład komisji wydziałowej wchodzą:
      • Dziekan właściwego wydziału; 
      • Kierownik katedry do której składany jest wniosek; 
      • Koordynator dydaktyczny do której składany jest wniosek; 
      • Koordynator naukowy do której składany jest wniosek; 
      • Prodziekan ds. studenckich. 
    3. Na podstawie przeprowadzonej oceny komisja wydziałowa sporządza opinię wraz z rekomendacją dla Rektora dotyczącą przyjęcia lub nieprzyjęcia kandydata do Programu (zgodnie z załącznikiem nr 1 do Regulaminu). 
    4. Kandydat, który uzyskał negatywną opinię komisji wydziałowej, może wnieść odwołanie do Rektora za pośrednictwem dziekana w terminie 7 dni kalendarzowych od otrzymania informacji o wyniku weryfikacji. 
    5. Po upływie terminu składania odwołań, dziekan przekazuje Rektorowi komplet dokumentacji kandydatów, obejmujący: wnioski; 
      • opinie komisji wydziałowych; 
      • ewentualne odwołania kandydatów wraz ze stanowiskiem dziekana. 
    6. Ostateczną decyzję o przyjęciu do Programu podejmuje Rektor na podstawie opinii komisji wydziałowych (zgodnie z załącznikiem nr 2 do zasad realizacji programu). 
    7. Decyzja Rektora jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie. 

Informacje o naborach

  1. W roku akademickim 2025/2026 nabór do Programu przeprowadza się w trybie dostosowanym do harmonogramu roku akademickiego.
  2. W roku akademickim 2025/2026 termin ogłoszenia naboru, o którym mowa w §6 ust. 1 pkt 1 ustala się na dzień 28 października 2025 r.
  3. W odniesieniu do pozostałych terminów wskazanych w §6 (§6 ust. 3 pkt 1, §6 ust. 3 pkt 4) przyjmuje się, że ulegają one skróceniu o 2 dni kalendarzowe.
  4. Począwszy od roku akademickiego 2026/2027 nabór do Programu odbywa się zgodnie z zasadami i terminami określonymi jak w §6 niniejszego Regulaminu.

Nabór trwa od 28.10.2025 do 07.11.2025 r.

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zapisywane żadne informacje. Polityka prywatności

Scroll to Top